torsdag den 21. oktober 2010

En Laundromat Entrepreneur

I mit tidligere indlæg "Mens Iværksættere Scale On The Cloud Englene Få Supersized" Jeg skrev om, hvordan cloud computing er at forstyrre VC branchen. Fortsætter tråden iværksætteri Jeg ser flere og flere iværksættere opbygger applikationer, som ikke tilhører nogen formel organisation, start-up eller på anden måde. Definitionen af, hvad plejede at være en opstart i sig selv er under forandring, primært på grund af to grunde - simple og let tilgængelige cloud-værktøjer til design, køre og vedligeholde applikationer på skyen og adgang til et marked sted at sælge programmer.
Vi har været vidne til denne tendens for mobile applikationer for et stykke tid - Android samt iPhone og nu iPad. Jeg ser det samme mønster for cloud-baserede applikationer. Jeg har set mange nyttige, produktive og succesfulde programmer, der er designet af de enkelte udviklere uden tilknytning til nogen organisation.
Google har gjort et stort stykke arbejde i at designe værktøjer til udviklere at bygge applikationer, der kan køre på deres sky og kan sælges på deres App Store. Dette har demokratiseret ansøgningen virksomheder til store omfang, der forsøger at løse niche problemer. På samme tidspunkt var de enkelte udviklere har indledt tjene penge på deres arbejde uden at gå gennem en overhead af bootstrapping og drive en virksomhed. Mens Googles cloud-platform er en generisk ansøgningen og stak specifikke cloud udbydere som Salesforce.com og Heroku tiltrækker også sådan udviklere. Intuit's partner udviklingsplatform er et godt eksempel på en kanal platform, der gør det muligt for iværksættere at markedsføre til en SMB-segmentet, en meget vanskelig segment at nå frem til (et indlæg om det senere).
Alle disse tendenser tilsammen har indført en ny kategori af en iværksætter. En vaskeri iværksætter.
De er ikke fuldt udbygget nystartede virksomheder, men disse personer er heller ikke udvikler bare for sjov. Disse virksomheder har en stabil omsætning, positivt cash flow, og kræver meget lidt vedligeholdelse. De virksomheder som Help Me - placeret i Karachi, Pakistan - har skabt deres forretningsmodel til at støtte sådanne udviklere outsource kundesupport til deres eksisterende programmer, så de kan fokusere på at bygge nye applikationer. Nogle af disse enkelte virksomheder kunne være værd et par millioner dollars.
Dette er en meget anderledes forretningsmodel, der kombinerer det bedste-of-breed med lange hale. Jeg er helt begejstret for denne nye kategori, da der lægger udviklerne er direkte ansvarlig for produktet og tager dem tættere på slutbrugerne. Jeg er spændt på at se livscyklus disse Møntvaskerier og hvordan de får købt og solgt. Mange mennesker, som jeg har haft diskussioner med påstand om, at vi kunne forvente at se masser af personer, der vil eje en sådan vaskeri portefølje værd 5-6.000.000 dollars.
Navngivelse: Jeg har skamløst stjålet ordet "vaskeriet" fra min ven Mike Ni efter min diskussion med ham om cloud computing forretningsmodeller. Jeg havde fortalt ham, at jeg ville!
Billedet kredit til Michael Valli

Ingen kommentarer: